Brev:
Ny rytme efter vi er begyndt på skemad
29. april 2010
Alder:
6 mdr.
Ny rytme efter vi er begyndt på skemad
Hej Helen
Vi har tidligere været super glade for dine svar og input og håber også du kan hjælpe os denne gang. Vi har samlet et par spørgsmål vedr. kost, søvn og putning.
Vi har været i gang med skemad siden min datter var 4 mdr. Det går meget op og ned. Jeg er usikker på om hun får nok mme, hvad hun må og ikke må og om der er noget vi gør forkert. Hun er blevet meget urolig og sover meget let og kort tid efter vi er begyndt på skemad.
Derudover har jeg et spørgsmål vedr. putning. Det er et tilbagevendende problem, som jeg virkelig håbede ville være blevet bedre.
Hendes døgn ser således ud:
Tidlig morgen 4.00-5.00: Flaske (max 100 ml)
Sover videre til ca. 6.30-7.30.
Morgen: 7.00-8.00: Havregrød med frugtmos (mellem 1-2 dl grød) og vand af glas. Vi lader hende spise så meget hun vil. Hun puttes ca. 3 timer efter. Hun tilbydes flaske inden hun puttes, men hun nægter ofte flasken. Hendes formiddagslur er typisk mellem 30 min til 1 time.
Frokost: 12.00: Grød med frugt mos (mellem 1-2 dl grød) og vand af glas. Hun puttes efter ca. 3 timer. Hun tilbydes flaske inden hun skal sove, men vil sjældent spise. Hendes eftermiddagslur er typisk på 30-45 min.
Eftermiddag 15.00: En flaske (ca. 60 ml)
Aftensmad 18:00: Grøntsagsmos – max 1 dl og vand. Grøntsager er ikke hendes livret. Hvis det blandes godt op med banan, så går det lige an.
Puttes 19.00-20.00: Tilbydes flaske, men spiser ikke hver gang.
Drømmeflaske 23:00: Spiser ca. 150 ml mme.
Det skal siges at hun er ret skeptisk ved alle skemåltider. Hun åbner bestemt ikke munden med det samme og guffer det i sig. Hun skal overtales, men når hun først er i gang plejer det at gå godt. Jeg synes det er svært at finde ud af om hun overhovedet er rigtig sulten.
Min datter er en meget aktiv pige. Hun ligger aldrig stille og er meget, meget nysgerrig. Når hun skal sove har hun svært ved at finde ro. Hun er altid (og har altid været) svær at putte. Hun græder og bliver ofte helt hysterisk. Hun græder dog ikke så længe som hun har gjort, men hun græder stadig og det er vi rigtig kede af. Hun falder kun i søvn uden gråd, hvis vi er ude at trille med barnevognen. Tror det er fordi hun glemmer hun er ved at skulle sove fordi der er så meget at kigge på når vi er ude med vognen.
Mine spørgsmål er:
1) De dage hun spiser godt med grød og mos, nægter hun flasken og får max 250 ml mme i døgnet. Er det ok?
2) Vil det være en ide at lave faste tider for hvornår der er morgenmad, frokost og aftensmad. Pt. følger det meget hendes soverytme.
3) Må hun godt få agurkestænger, rugbrødsstænger, frugtstykker, bløde grøntsager og lign. at gnave i? Hun elsker at sutte på en gulerod (hun kan ikke bide den over). Men jeg er bange for at hun bider de mere bløde grøntsager over (hun har to tænder) og får det galt i halsen.
4) Hvorfor sover hun dog så kort tid? Hun har tidligere sovet 1-2 timer til formiddag og eftermiddag. Men det er slut. Det virker ikke at gå med barnevognen. Når hun kun sover 30-45 min virker hun stadig træt. Men det er umuligt at få hende til at sove videre.
5) Har du nogle ideer til, hvordan pokker får vi hende til at sove indenfor uden gråd? Vi ved hun er træt og mæt når hun puttes og vi kan se det er muligt når vi går med barnevognen.
Håber du kan hjælpe os
Med venlig hilsen
Pernille